Tenth Dimension
(15. 1. 2002)
Texty
V roce 2002 vzniklo koncepční album o vědci, pátrajícím po vazbě mezi fyzikou a psychologií. Zní tak nějak optimističtěji oproti albu Silicon Messiah, Blaze Bayley byl zřejmě spokojen se sebou, s kapelou, možný smutek z odchodu z Iron Maiden již také asi ochabl, takže album vznikalo s nadšením a radostí.
Hlavní hrdina profesor Christopher Blane objeví cestu k využití psychické energie lidí. Vědec si hned z počátku uvědomuje, že velké objevy jsou často vládami zneužity jako zbraň, nebo je raději objev zatajen v zájmu zachování rovnováhy, a rozhodne se postarat o to, aby takto nedopadl objev desáté dimenze. Blaze uvažuje o tom, že neschopnost něco vnímat svými smysly ještě nenaznačuje, že to neexistuje. Blaze při zkoumání fyzikálních teorií hovořil se skutečnými vědci, takže po teoretické stránce si z prstu úplně necucal, ačkoliv o vědeckou přesnost Blazovi zas tolik nejde. Zajímají ho spíše konspirační teorie a statečný boj proti všem.
K doporučení se nabízejí skladby Kill and Destroy, The Tenth Dimension, Nothing Will Stop Me, plynule navazující trojice Leap of Faith, The Truth Revealed a Meant To Be a dále Speed of Light a Stranger to the Light.
Obsazení
Blaze Bayley – zpěv
Steve Wray – kytara
John Slater – kytara
Rob Naylor – baskytara
Jeff Singer – bicí
Skladby
1. Forgotten Future (1:02)
Bayley, Naylor, Slater, Wray
Předehra alba vlastně ani není skladba jako taková, jako spíše stopa navozující atmosféru sci-fi zvuky (pravděpodobně perkuse puštěné po zpátku) a úryvky textů z následujících skladeb.
2. Kill and Destroy (4:26)
Bayley, Naylor, Singer, Slater, Wray
Předehra plynule přechází, nebo spíše vybuchuje, v agresivní skladbu
Kill and Destroy ve stylu
The Brave a dalších rychlovek. Hlavní hrdina příběhu se zamýšlí nad rizikem zneužití objevu k válečným účelům a k ovládání lidí. Booklet u textu zmiňuje
Roberta Oppenheimera,
Hirošimu a Nagasaki.
3. End Dream (5:14)
Bayley, Singer, Slater, Wray
Pomalejší a možná méně zajímavá skladba, ale posouvající příběh vpřed. Vědec má ve snech vize zkázy. V bookletu je reference na Bibli, bohužel špatně čitelná, vypadá to jako
Deuteronomium 5:něco, zřejmě 17? To by dávalo smysl, neb to je "Nezabiješ".
4. The Tenth Dimension (6:18)
Bayley, Naylor, Slater, Wray
Jedna z nejlepších skladeb na albu, svižná, ke konci poměrně atmosférická. Veděc se cítí omezován vládnoucími osobami a cítí, že by měl svůj objev zveřejnit či jinak ochránit před nepřáteli.
5. Nothing Will Stop Me (4:21)
Bayley, Naylor, Wray
Další skladba plná atmosféry, ke konci gradující, ve které se hrdina rozhoupává k činu.
6. Leap of Faith (3:38)
Bayley, Naylor, Singer, Wray
Dostáváme se do nejlepší části alba.
Leap of Faith je jedna z nejrychlejších skladeb na albu, provedená ve stylu
The Launch z předchozího alba a s následujícími dvěma skladbami tvoří jeden skvělý hudební celek. Skladba o odvaze vykročit do neznáma.
7. The Truth Revealed (1:44)
Bayley, Slater, Wray
V pomalé skladbě plynule navazující na předchozí objevuje náš hlavní hrdina pravdu. Jak se píše v bookletu, pracovní název byl
Floyd Jam a nápad prý vychází ze sólových věcí
Rogera Waterse.
8. Meant To Be (6:26)
Bayley, Wray
Album pokračuje výtečnou baladou, ženský hlas a smyčce jsou skvělým zpetřením (aranže a zpěv - Michelle Houston). Při poslechu vyskočí vzpomínka na
Nothing Else Matters. Skladba pokračuje textově v nastoleném směru, je o osvobození se a vydání se vlastní cestou.
9. Land of the Blind (3:56)
Bayley, Naylor, Slater, Wray
Další skladba se vrací k tvrdšímu zvuku a bohužel je počátkem trochu slabší části alba, alespoň mě skladba hudebně příliš nezaujala. Vědec hovoří o prozření a prohlédnutí lží ostatních.
10. Stealing Time (4:37)
Bayley, Naylor, Slater, Wray
Zajímavý začátek středně tempé skladby, později celkem standardní. Vědec pátrá na vlastní pěst po desáté dimenzi.
11. Speed of Light (4:43)
Bayley, Slater, Wray
Rychlá skladba ve stylu
The Brave a podobných. Objevení desáté dimenze se blíží. Bude muset vědec pro svůj cíl obětovat život?
12. Stranger to the Light (6:33)
Bayley, Naylor, Slater, Wray
Poslední kapitolu tvoří atmosférická skladba, ve které vědec objeví desátou dimenzi a nalezne konečně svobodu. Potěší zopakování motivu ze skladby
The Tenth Dimension. Skladba mizí doztracena, vracejíc se zvukově k počátku alba.
Druhý disk
Některé verze alba mají ještě bonusový disk. Skladba Living Someone Else's Life asi tématicky nesedí do alba a proto je jako bonusová. Na Internetu jsem četl spekulaci, zda není skladba o tom, že se Blaze necítil ve své kůži, když měl nahradit Bruce v Iron Maiden.
The Launch (live) - velmi dovedně zahraná verze, ale nic nového nepřináší.
Futureal (live Iron Maiden cover) - nápodobně jako The Launch.
Tough As Steel (live Wolfsbane cover) - neznám originál, každopádně zahráno velmi zručně.
Evolution (live) - opět dobrý výkon
Living Someone Else's Life docela dobrá dříve nevydaná.
Silicon Messiah (mp3)
Born As A Stranger (mp3)
Ghost In The Machine (video)
Inside The Tenth Dimension (EPK video)
Zdroje
[1] Tenth Dimension - Wikipedia, the free encyclopedia. [online]. [cit. 28. 9. 2007].