Silicon Messiah

(25. 7. 2000)

Texty

Silicon Messiah (obal) První album skupiny Blaze, vydané 25. července 2000 je fanoušky velmi oblíbené. Bohužel vyšlo skoro současně s Brave New World od Iron Maiden, takže se prodávalo hůře, než by si zasloužilo. Jihoamerická a japonská verze obsahovaly bonusy - skladby "The Day I Fell to Earth" (jižní Amerika a Japonsko), "Motherfuckers R Us", "Steel" a interaktivní obsah.

První, co praští do uší, je modernější a dá se říct tvrdší zvuk než u Blazových pokusů u Iron Maiden. Songy jsou psány přesně na míru hlasu Blaze, takže konečně může Blaze ukázat, že něco umí. Menší rozsah je dokonale vyvážen barvou a emotivností hlasu a skladby toho plně využívají. Samozřejmě je slyšet vliv Iron Maiden, což se dá očekávat, ale pokud někomu přišel The X Factor temný, tak ještě asi neslyšel Silicon Messiah. Skladby jsou plné atmosféry, emocí, perfektních riffů, harmonií a melodických linek. Booklet též stojí za zmínku - porůznu se mezi texty linou drobným písmem psané citáty slavných osob tématicky ladící ke skladbám.

Ač není přímo koncepční, hlavním motivem alba je hrozba, že nás stroje ovládnou, a hrůza ze ztráty identity. V rozhovoru pro DVD Alive in Poland přiznává, že se u Iron Maiden hodně naučil a zkušenosti zúročil na tomto albu.

Pokud bych měl doporučit nějaké skladby, tak nepochybně perfektní Stare at the Sun, dále titulní Silicon Messiah nebo svižnější The BraveThe Launch. Nezaujala mě skladba Reach for the Horizon.

Obsazení

Blaze Bayley – zpěv
Steve Wray – kytara
John Slater – kytara
Rob Naylor – baskytara
Jeff Singer – bicí

Skladby

1. Ghost in the Machine (4:20)

Bayley, Wray, Slater, Naylor

Hned v první skladbě dostáváme příjemný metalový kousek se sci-fi textem o strojích hrozících ovládnout lidstvo. Zvuk jen částečně připomíná hevík Iron Maiden, je temnější a jaksi tvrdší.

2. Evolution (4:54)

Bayley, Naylor, Slater, Wray, Singer

Vědecko-fantastické téma pokračuje další skladbou. Počítače nás sledují a čekají, vyvíjejí se. Věk strojů se blíží. Tísnivý pocit umocňuje závěr skladby, přecházejíci z hudby v rachot strojů. Skladba je méně chytlavější, možná daň experimentování.

3. Silicon Messiah (5:13)

Bayley, Naylor, Slater

Staráme se o naši planetu správně? Zasloužili jsme si ji? Ne, stroje si to nemyslí a planetu musí spasit křemíkový mesiáš. Velmi emotivní kousek, jedna z nejlepších skladeb na albu.

4. Born as a Stranger (5:51)

Bayley, Naylor, Slater

Svižná maidenovsky znějící skladba o pocitu odcizení a nezapadání do společnosti - typické Blazovo téma.

5. The Hunger (7:06)

Bayley, Slater, Wray, Singer

Pomalejší, ale o to hutnější a temnější skladba. Blazův nasraný hlas odsekává slova o  osamění a o hladu po naplnění této prázdnoty a samoty.

6. The Brave (4:04)

Bayley, Naylor, Wray

A protože hlad si žádá činy a štěstěna přeje statečným, máme tu rychlou a údernou The Brave. Jedna z nejsvižnějších skladeb na albu přímo vybízející k řádění v kotli. Vybízí k odvaze a spoléhání se na své schopnosti, nikoliv na potenciální zrádce, tvářící se jako přátelé.

7. Identity (5:25)

Bayley, Naylor, Slater, Wray

Opět pomalejší a ponuřejší kus o ztrácení identity v uniformním světě.

8. Reach for the Horizon (4:31)

Bayley, Hilborne

Pokračujeme v pomalejším duchu opět na téma vyhrabání se z průměrnosti společnosti a dosáhnutí něčeho lepšího.

9. The Launch (2:54)

Bayley, Wray, Naylor, Singer

Jak nabádají předchozí skladby o statečnosti a překročení umělých hranic společnosti, je načase se do toho pustit. The Launch nás odpálí svou rychlostí a energií z gauče a protagonistu písně do vesmíru.

10. Stare at the Sun (7:48)

Bayley, Slater, Wray, Naylor

Po raketovém startu náš hrdina pluje hlubinami vesmíru vzdálen od své bláznivé planety a zírá do slunce v očekávání svého konce. Vrcholná skladba s jemnými doteky houslí a perfektní tečka za perfektním albem.

Zpět na vršek stránky
© Belenor, 2007-2025